Opettajan osaamisalue on tulossa entistä laajemmaksi ja ammattitaidon tieteellinen perusta yhä monimuotoisemmaksi. Opettajien ja myös aikuisopettajien piirissä kaivataan keskustelua edessä olevista haasteista ja vaatimuksista, mutta kenties sitäkin enemmän opettajuuden perusteista ja syvimmästä luonteesta. Koulutuskeskustelun ajankohtaisten kysymysten lisäksi on syytä toivoa keskustelua sivistyksestä, etiikasta ja arvoista. Kun kapeat ryhmäintressit vaikuttavat yhä voimakkaammin koulutuspolitiikassa, opettajiin itseensä kohdistuu toiveita tällaisen tulevaisuuteen suuntautuvan keskustelun puhujina. Aikuiskasvatuksen 43. vuosikirjassa opettajuutta tarkastellaan monista näkökulmista. Osa teksteistä pyrkii taustoittamaan opettajuuskeskustelua, osa suuntautuu arvokysymyksiin, osassa käydään läpi opettajien koulutuksen ja opetuksen kehittämisen ajankohtaisia kysymyksiä, osassa pohditaan opettajan työtä käytännössä kokemuksen ja tutkimuksen pohjalta.
Opettajuus muutoksessa
Opettajuus muutoksessa
Kirjan tiedot |
|
Lukija | Niemelä Tuomo |
Muut tekijät | Malinen, Anita, toim, Sallila, Pekka, toim, |
Julkaisukieli | fin |
Kesto | 11 h 3 min |
Julkaisutiedot | Helsinki Celia 2007 (Helsinki Celia 2007) |
Ulkoasu | äänikirja Daisy 2.02 (11 h 3 min) |
Sarja | Aikuiskasvatuksen vuosikirja, 43 |
Huomautukset | Kirjassa käsitellään opettajuuskeskustelua, arvokysymyksiä, opettajien koulutusta ja opetuksen kehittämisen ajankohtaisia kysymyksiä sekä opettajan työtä käytännössä. Oppikirja. |
Koulutusaste | Korkeakoulu |
Alkuteoksen tiedot | Helsinki, Kansanvalistusseura 2002. 330 s.. 951-96004-9-3. |
Asiasanat | aikuiskasvatus ammattietiikka ammattikuva opettajankoulutus opettajuus täydennyskoulutus vapaa sivistystyö verkko-opetus |