Barns utveckling sker i olika takt, de lär sig genom sina sinnen och är behjälpta av en tydlig pedagogisk plan för dagens alla stunder. I den här boken fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen. Tydliggörande pedagogik i förskolan kan exempelvis handla om att använda lek, bildstöd och andra hjälpmedel som underlättar för barnen att få syn på rutiner och förstå vad som ska ske hur, när, med vem och på vilket sätt. Denna praktiska handbok är skriven till alla blivande och verksamma förskollärare som dagligen arbetar för att göra förskolan begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola! Sagt om boken: ""Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kantydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."" Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Information om boken |
|
Författare | Edfelt, David, författare. |
Inläsare | talsyntesen |
Andra aktörer | Jahn, Cajsa, författare, Reuterswärd, Malin, författare, Sjölund, Anna, författare, |
Språk | swe |
Speltid | 5 h 15 min |
Utgivningsuppgifter | Johanneshov MTM 2019 (Malmö MTM 2025) |
Fysisk beskrivning | DaisyTrio 2.02 (5 h 15 min) |
Originalverk | Stockholm, Natur och Kultur 2019. 173 s. 978-91-27-82448-5. |
Ämnesord | bildkommunikation daghem erityinen tuki kuvallinen viestintä pedagogiikka pedagogik (undervisning) päiväkodit småbarnspedagogik särskilt stöd varhaiskasvatus |