Oppituntikokonaisuuksia kirjallisuuskasvatukseen
Saavutettavuuskirjasto Celian valikoimasta löydät muun muassa DaisyTrio-yhdistelmäkirjoja ja koskettelukirjoja oppilaille, joilla on haasteita lukemisen kanssa.
Olemme laatineet valikoitujen kirjojen ympärille jännittäviä, hauskoja ja rentouttavia oppimiskokonaisuuksia. Oppituntivinkit sisältävät Celian yhdistelmäkirjojen tai koskettelukirjojen lukemista ja kirjoihin liittyviä helposti toteutettavia sanataideharjoituksia.
Oppituntivinkkien avulla harjoitellaan yhdistelmäkirjojen käyttöä. Kirjoja voi käyttää yhdessä ryhmässä eli yhteisöllisesti tai oppilas voi käyttää kirjoja itsenäisesti omalla laitteella, esimerkiksi puhelimella.
Yhteisöllisessä lukemisessa opettajan kannattaa lainata kirja etukäteen rekisteröijän tunnuksilla, jotta yhdessä lukeminen alkaa sujuvasti. Harjoituksissa suositellut kohdat on hyvä tallentaa yhdistelmäkirjoista etukäteen kirjanmerkkeihin.
Poimi myös videoltamme vinkkejä yhdistelmäkirjan yhteisölliseen lukemiseen: Yhteisöllinen lukeminen – YouTube .
Sanataideharjoitukset innostavat kirjojen pariin!
Sisällys
- Sanataidetehtäviä alakoululaisille
- Opetustuokiot toiminta-alueittaiseen opetukseen
- 1.–2.-luokkalaisille
- 3.–6.-luokkalaisille
- Yläkouluun
- Tietokirjoja nuorille -oppitunti
- Lisää vinkkejä Celian kirjojen käyttöön
Sanataidetehtäviä alakoululaisille
Kirja: Yleisurheilua kiekosta kolmiloikkaan / Mikko Kalajoki ja Kaisu Sandberg
1. oppitunti: Keksitään uusi urheilulaji
Kuunnelkaa yhdessä Yleisurheilua kiekosta kolmiloikkaan –kirjasta sivu 6 (Yleisurheilu sopii jokaiselle) ja ainakin jokin näistä: s. 18–19 (Pikajuoksu on salamannopeaa puuhaa), s. 20-21 (Kestävyysjuoksu vaatii sisua), s. 22-23 (Yli aitojen ja esteiden), s. 24–25 (Hyppylajeissa pyritään pitkälle ja korkealle), s. 26-27 (Heittolajit vaativat räjähtävää voimaa).
Aloittakaa listaamalla tuttuja urheilulajeja kirjoittamalla ne näkyviin tai keräämällä urheilulajeja kuvaavat tukikuvat esiin. Muistelkaa, mitä urheilulajeja tiedätte liikuntatunneilta, välitunnilta, harrastuksista, televisiosta tai uutisista.
Ideoikaa uusi urheilulaji. Voitte keksiä uuden urheilulajin esimerkiksi yhdistämällä kaksi teille tuttua urheilulajia. Entäpä millainen uusi urheilulaji syntyisi yhdistämällä teille tuttuun urheilulajiin jokin uusi sääntö tai taito, vaikkapa tanssiminen, laulaminen tai jokin liike? Muistakaa, että liikkua voi monella tapaa! Käyttäkää apuna tekemäänne listaa sekä apukysymyksiä:
- Mitä lajissa tehdään?
- Miten lajissa liikutaan?
- Onko kyseessä joukkuelaji vai yksilölaji?
- Tarvitaanko lajissa jotain välinettä tai tiettyä paikkaa?
- Millaiset säännöt lajissa on?
Tehtävän voi tehdä pari- tai yksilötehtävänä. Kysymyksiin voi vastata suullisesti, kirjoittamalla tai piirtämällä.
2. oppitunti: Ideoidaan urheilijahahmo
Kuunnelkaa kirjasta ainakin jokin näistä: s. 38–39 (Kentällä ollaan aina reiluja muita kohtaan!), s. 40–41 (Yleisurheilijan ominaisuudet), s. 42-43 (Parayleisurheilussa ei suljeta ketään pois), s. 44–45 (Harjoitus tekee mestarin), s. 46-47 (Monipuolisuus on valttia).
Ideoikaa oma urheilijahahmo itse keksimästänne urheilulajista. Ideoikaa urheilijahahmoja pari- tai yksilötehtävänä. Hahmoja voi ideoida suullisesti ja hahmoista voi piirtää kuvan. Käyttäkää apukysymyksiä hahmon luomiseen:
- Mikä on keksimänne urheilijahahmon nimi? Onko hänellä lempinimeä?
- Mistä hahmo tykkää? Mistä hahmo ei tykkää?
- Missä hahmo on hyvä?
- Kuinka kauan hahmo on harrastanut lajia?
- Mikä on hahmon erityistaito keksimässänne uudessa urheilulajissa?
- Miten hahmo harjoittelee lajiaan?
- Mikä on hahmon lempipaikka?
- Mistä hahmo unelmoi?
Esitelkää hahmot ryhmälle tai kootkaa piirtämänne hahmot näkyviin yhteiseen urheilijagalleriaan.
3. oppitunti: Urheilujuttu
Kuunnelkaa kirjasta ainakin jokin näistä tai muita soveltuvia kohtia: s. 50-51 (Seiväshypyn huippu, Eniten mitaleja, Yli sadan metrin heitto), s. 52-53 (Vauhti ei hyydy, Nuorin olympiavoittaja, Heitätkö pidemmälle oikealla vai vasemmalla kädellä?), s. 54-55 (Maailmanennätykseen nauhat auki, Paljain jaloin olympialaisissa, Leijona vauhditti harjoituslenkkiä).
Ryhtykää urheiluselostajiksi! Selostakaa pari- tai ryhmätehtävänä keksimienne uusien urheilulajien kisoja. Selostuksessa pääsee alkuun apukysymysten avulla:
- Missä kilpailut käydään?
- Onko siellä paljon katsojia? Miten yleisö kannustaa urheilijoita?
- Mitä keksimänne urheilijahahmot tekevät kisoissa?
- Kohtaako urheilijahahmo jonkin haasteen? Miten hän ratkaisee haasteen?
- Miten kilpailut päättyvät?
Selostamisen sijaan voitte ryhtyä myös urheilutoimittajiksi! Suunnitelkaa urheilu-uutisen otsikko. Otsikko voi olla lööppiotsikon tapainen tai sanomalehtiotsikon kaltainen. Lisätkää keksimänne otsikot aiemmin piirtämiinne urheilijahahmojen kuviin. Otsikkoa voi kehitellä apukysymysten avulla:
- Mitä jännittävää tai yllättävää urheilijahahmolle on tapahtunut?
- Miten urheilijahahmo pärjäsi kisoissa? Tuliko voitto vai häviö? Miten hän suhtautui siihen?
- Kohtasiko urheilijahahmo kisoissa haasteita? Miten hän suhtautui haasteisiin?
Opetustuokiot toiminta-alueittaiseen opetukseen
Kirja: Talven taika / Minna Katela ja Irmeli Holstein
Talven taika -koskettelukirjassa rakennetaan lumiukko. Mutta mitä tapahtuu, kun kevään ensimmäiset auringonsäteet saapuvat?
Opettaja tai ohjaaja lukee Talven taika -koskettelukirjan ryhmälle ja antaa jokaisen vuorollaan tunnustella kirjan sivuja. Alta löydät esimerkkejä opetustuokioista, joita Talven taika –kirjan innoittamana voi järjestää. Jokaisen tuokion aluksi käydään kirja uudelleen läpi, jotta sen sisältö jäisi paremmin mieleen.
1. opetustuokio
Vuodenajat, talven ominaispiirteet ja lumen ominaisuudet.
- Käytetään apuna kuvatukea, vuodenaikoihin sopivia vaatteita, ja esimerkiksi lämmitettyjä ja pakastettuja kaurapusseja. Voidaan tehdä lumen sulamiskoe, jos lunta on.
2. opetustuokio
Lumiukko-askartelu kartongista tai silkkipaperista.
- Leikataan saksilla valkoisesta kartongista tai rypistetään valkoisesta silkkipaperista lumiukon Liimataan osat kartonkiin. Askarrellaan tai piirretään porkkananenä, suu, silmät ja napit.
3. opetustuokio
Järjestetään lumiukkojen salaiset juhlat
- Käytetään askarreltuja lumiukkoja paperinukkeina, ja leikitään itse lumiukkoja. Lumiukkohahmot voivat tanssia esimerkiksi Lumiukko-marssin tahtiin, tehdä kehorytmejä ja kertoa kuvien avulla, mitä haluaisivat syödä ja puuhata juhlissa.
1.–2.-luokkalaisille
Kirja: Outo Vieras Muumitalossa / Tove Jansson
Tutustutaan Muumeihin uudesta näkökulmasta! Outo vieras Muumitalossa -kirjan kuvitukset on toteutettu nukkehahmojen avulla. Jännittävässä tarinassa Muumitalo saa oudon vieraan. Kolmen tunnin oppimiskokonaisuuden tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat Muumeihin kirjallisuutena.
1. oppitunti: Outo vieras -kirjaan tutustuminen
-
- Kysymys oppilaille: ketkä asuvat Muumitalossa? Ketkä käyvät siellä usein? Mitä huoneita muumitalossa on, mitä siellä puuhataan? Tarvittaessa voidaan käyttää apuna muumien kuvia.
- Kuunnellaan Outo vieras Muumitalossa -kirjaa (Pysäytetään kohtaan: “Mutta tämä vieras ei ollut tavallista väkeä”)
- Minkälainen tunne tarinan alusta tuli? Vaikuttaako tarina jännittävältä? Hauskalta?
- Kuunnellaan kirja puoliväliin.
- Arvaillaan, kuka Muumilaakson hahmoista voisi tulla Muumitaloon yöllä salaa – ja miksi? Kirjoitetaan arvaukset muistiin.
2. oppitunti: Outo vieras -kirjan hahmot
-
- Kuunnellaan kirja loppuun. Pysäytetään aina, kun kirjassa esitellään uusi hahmo ja kirjoitetaan hahmon nimi taululle.
- Käydään kirjan päätyttyä läpi kirjassa esiintyneitä hahmoja. Kuka tai ketkä olivat kirjan päähenkilöt, kuka tai ketkä esiintyivät tarinassa eniten? Mitä muita hahmoja kirjassa oli? Oliko joukossa tuntemattomia hahmoja? Mitkä hahmot jäivät erityisesti mieleen?
- Kirjoitustehtävä tai sadutustehtävä: miksi Haisuli haisee?
3. oppitunti: Tarinan muistelu
-
- Muistellaan, mitä Outo vieras Muumitalossa -kirjassa tapahtui.
- Jokainen oppilas valitsee yhden kirjan hahmoista kuvitettavaksi.
- Piirretään hahmot.
- Kirjoitetaan joko itse tai tuettuna hahmon nimi. Voidaan myös kirjoittaa, mistä hahmo on tullut Muumitaloon, mistä hän pitää, ja mitä hän puuhailee Muumitalossa.
Kirja: Emman ja Eetun juhlapäivä [selkokirja] / Marita Hauhia
Emman ja Eetun juhlapäivä on selkokielinen ja helppolukuinen kirja, joka kertoo yhteissynttäreitä viettävistä Emmasta ja Eetusta. Sisarusten juhlista tulee hauskat ja myös synttäriyllätys on melkoinen. Tutustutaan kirjan avulla esimerkiksi juhliin ja lemmikkieläimiin.
1. oppitunti
-
- Kuunnelkaa yhdessä kirjaa kohdasta ”Emman ja Eetun juhlapäivä…”.
- Tehkää yhdessä arvontaruno.
- Etsi harjoitusta varten noppa, kuusi esinettä, numerolaput, paperia ja kynä. Esineinä on kirjassa esiintyviä asioita, esim. pallo, eläinhahmoja, lahjapaketti, ilmapallo, muovinen hedelmä, hammasharja. Numeroi esille asetetut esineet nopan silmälukujen mukaan 1-6.
- Heittäkää noppaa kolme kertaa, jotta saatte ylös kolme eri esinettä. Jos eri heitoilla tulee sama silmäluku, heittäkää noppaa uudelleen.
- Kirjoittakaa yhdessä runo saamistanne sanoista.
2. oppitunti
-
- Kuunnelkaa yhdessä kirjaa kohdasta ”Synttäreille on kutsuttu Emman ja Eetun…”.
- Suunnitelkaa yksin tai pareittain tai ryhmässä omat juhlat. Ohjeistus:
- Päättäkää juhlan teema.
- Miettikää ohjelma ja tarjoilut.
- Piirtäkää ja/tai kirjoittakaa kutsukortti juhlaan.
3. oppitunti
-
- Kuunnelkaa kirjaa kohdasta ”Keskellä lattiaa on kissan kuljetuskoppa..”.
- Suunnitelkaa oma lemmikki:
- Jokainen voi piirtää eläimen, joka hänellä jo on tai jonka hän haluaisi.
- Voi myös suunnitella mielikuvituseläimen.
- Mikä eläimen nimi on?
- Halutessaan voi esitellä eläimen muille.
- Kootkaa yhdessä näyttely eläimistä.
3.–6.-luokkalaisille
Kirja: Yökoulu-sarja / Paula Noronen
Yökoulu on Paula Norosen humoristinen kirjasarja, jonka naurattaa niin pieniä kuin isojakin lukijoita! Celian kokoelmasta löytyy sarjan teoksia DaisyTrio-yhdistelmäkirjoina , joita voi lukea sekä silmillä että korvilla. Oppituntien tarkoituksena on tutustua sekä Yökoulun tarinoihin että DaisyTrio-kirjojen käyttöön. Lisäksi tuntikokonaisuuteen kuuluu sanataidetyöskentelyä.
1. oppitunti
-
- Opettaja kertoo Yökoulu-kirjasarjasta ja esittelee Yökoulu ja vaarallinen operaatio –teoksen Celianetistä.
- Valkotaululta luetaan otteita kirjasta ja havainnoidaan, kuinka teksti korostuu luennan tahtiin. Harjoitellaan seuraamaan korostusta.
- Tutustutaan kirjan hahmoluetteloon kirjan alussa.
- Ideoidaan omat yökoululaiset. Jokainen saa vapaasti suunnitella ja piirtää hahmonsa. Lisäksi kirjoitetaan yökoululaisen nimi ja erityinen ominaisuus tai taito.
- Esitellään hahmot luokassa ja ripustetaan seinälle.
- Voidaan antaa lukuläksyksi Yökoulu-kirjan lukeminen Celianetistä.
2. oppitunti
-
- Palautetaan yökoulun maailma mieleen, kuunnellaan ote kirjasta. Jos on saatu tehtäväksi lukea Yökoulu-kirjaa, annetaan oppilaille tilaisuus kertoa ajatuksistaan kirjasta ja DaisyTrion lukemisesta.
- Työstetään joko yhteinen Yökoulu-tarina saduttamalla tai omat, itse kirjoitetut tarinat.
- Sadutettu tarina: Opettaja strukturoi tarinan kulkua ryhmälle sopivalla tavalla. Opettaja aloittaa kertomaan tarinaa, jossa Yökouluun tulee uusi oppilas. Opettaja jakaa jokaiselle oppilaalle vuoron kertoa, minkälainen uusi oppilas on, mistä hän pitää ja missä hän on taitava. Sitten sadutetaan oppilailta, minkälaisia oppitunteja koulussa on, minkälainen opettaja ja mitä on ruuaksi.
- Itse kirjoitettu tarina: opettaja strukturoi kirjoittamista apukysymyksillä oppilaiden tarpeet huomioiden.
Kirja: Titanic : maailman suurin laiva. selkokirja / Silja Vuorikuru
Helppolukuinen kirja kertoo Titanicista, sen ensimmäisestä matkasta ja onnettomuudesta. Kirja kertoo myös Titanicin erilaisista matkustajista. Kirjan avulla voikin tutustua esimerkiksi laivaan kulkuvälineenä, siirtolaisuuteen sekä erilaisiin ammattiryhmiin.
1. oppitunti
-
- Tutustutaan Titaniciin ja kuunnellaan kirjasta kappale: millainen laiva Titanic oli?
- Listataan viisi jännittävää asiaa.
- Tutustutaan Titanicin matkustajiin ja henkilökuntaan: kuunnellaan yhdessä pätkiä eri matkustajista ja henkilökunnasta. Tietoa löytyy kirjan luvuista Ensimmäinen, toinen ja kolmas luokka, Siirtolaiset, Henkilökunta sekä Muusikot.
- Tehdään tehtävä: Jokainen piirtää tai kirjoittaa (tai molempia) oman Titanicin matkustajan tai henkilökunnan jäsenen ja keksii hänelle nimen.
- Esitellään matkustajat ryhmälle.
2. oppitunti
-
- Tehdään tehtävä: kirjoitetaan postikortti laivalta.
- Palautetaan mieleen Titanicin maailma ja edellisellä oppitunnilla luotu matkustaja tai henkilökunnan jäsen. Kirjoitetaan kortti hänen nimissään: mitä hän on laivalla tehnyt? Kenelle kortti kirjoitetaan?
- Halutessaan voi myös piirtää kortin kuvan.
Kirja: Paras kirja ikinä / Miklu
Paras kirja ikinä kertoo siitä, miten kuka vain voi tehdä kirjaansa oman kuvituksen, miten outoja jotkin keksinnöt ovat olleet aikanaan ja mitä sosiaalisessa mediassa halutaan näyttää. Lopuksi pohditaan elämänneuvoja ja omia unelmia.
1. oppitunti
-
- Luetaan kirjan luku 1, kun Miklu kertoo valetyttöystävästään. Kuuntelua voi jatkaa joko luvun loppuun tai muuhun sopivaan kohtaan.
- Miklun kuvituksen innoittamana oppilaat piirtävät sarjakuvan, joka perustuu heidän oman elämänsä tai keksittyyn tilanteeseen, jossa vale on mennyt liian pitkälle.
2. oppitunti
-
- Luetaan kirjan luku 2, kun Miklu ihmettelee erilaisia asioita.
- Oppilaiden kanssa voi miettiä, että mitä oudolta vaikuttavia asioita on pitänyt tehdä tai tapahtua, että jokin heidän elämässään oleva keksintö on keksitty.
- Mitä keksintöjä tulevaisuudessa saatetaan keksiä, jotka vaikuttaisivat nyt todella kummallisilta?
- Oppilaat kirjoittavat tarinan, jossa päähenkilö tekee vahingossa jonkin merkittävän keksinnön.
- Lopuksi oppilaille voi antaa lukuläksyksi loput kirjasta tai alkaen luvusta 9 kirjan loppuun. Tätä käsitellään viimeisellä tunnilla.
3. oppitunti: Kiiltokuvia ja unelmia
-
- Keskustelkaa siitä, millaisen kuvan itse kukin antaa itsestään sosiaalisessa mediassa. Taululle voi kerätä kahden otsikon ”Somessa” ja ”Itsekseni”, ja kerätä yhdessä asioita, joita näyttää somessa, mutta ei näytä muille. Vaihtoehtoisesti jokainen oppilas voi miettiä itse omaa listaansa.
- Keskustelkaa, mitä mieltä oppilaat ovat Miklun elämänneuvoista. Millaisia elämänneuvoja oppilaille on annettu? Mitä elämänneuvoja he itse keksivät? Mitä he aikovat noudattaa?
- Piirtäkää lopuksi ”unelmaminät”, kuten Miklu tekee kirjan lopussa. Millaisia asioita omiin unelmiin liittyy?
Laura Ertimo: Mikä on robotti? Pistekirja tiheää harvalla, DaisyTrio-kirja
Markus Hotakainen: Tildan tähdet. Lasten oma avaruuskirja. Pistekirja tiheää harvalla, Pistekirja harvaa harvalla, Äänikirja
Markus Majaluoma: Hulda ja Jalmari avaruustiedemiehinä. Pistekirja tiheää harvalla, Pistekirja harvaa harvalla, DaisyTrio-kirja
Timo Parvela: Pate ja tähtien sotku. Pistekirja tiheää harvalla, Pistekirja tiheää tiheällä, E-kirja, Äänikirja
Tuula Kallioniemi: Aaveita ja avaruusolentoja. Pistekirja tiheää tiheällä, Äänikirja
Nämä kirjat tutustuttavat avaruuteen ja avaruusolioihin sekä robotteihin. Kirjat löytyvät äänikirjoina tai DaisyTrio-kirjoina sekä pistekirjoina. Tehtävissä hyödynnetään moniaistisuutta.
1. oppitunti
-
- Tutustukaa kirjoihin ja kuunnelkaa yhdessä esimerkiksi DaisyTrio-kirjaa Hulda ja Jalmari avaruustiedemiehinä. Keskustelkaa, millaisia taivaankappaleita on olemassa.
- Muotoilkaa muovailumassasta taivaankappaleita (esimerkiksi tähti, kuu, aurinko, planeetta, meteoroidi ym.). Luokaa niistä yhdessä oma galaksi.
- Keksikää nimet taivaankappaleille sekä galaksille. Miettikää, millaisia ominaisuuksia taivaankappaleilla on.
2. oppitunti
-
- Ketä galaksissanne asuisi? Piirtäkää tai muotoilkaa massasta oma avaruuden hahmonne. Vaihtoehtoisesti voi hankkia erilaisia tunnusteltavia hahmoja ja niistä voi jokainen oppilas valita omansa.
- Keksikää hahmolle nimi.
- Mikä supervoima hahmolla olisi?
- Entä mikä supervoima sinulla on? Missä asiassa olet hyvä?
3. oppitunti
-
- Tehkää yhdessä oman galaksinne laulu: jokainen kertoo tai kirjoittaa yhden lauseen muovailemastaan taivaankappaleesta tai avaruushahmosta. Opettaja kokoaa lauseet yhteen lauluksi.
- Oppilaat voivat laulaa galaksilaulua ja myös soittaa erilaisia instrumentteja (tai hyödyntää esineitä instrumentteina).
Yläkouluun
Kirja: Nyt pelittää! : miten pelejä tehdään? / Elina Lappalainen ja Jussi Kaakinen
Nyt pelittää! -kirjassa tutustutaan pelin tekemiseen ja erilaisiin virtuaalisiin peleihin. Kirjassa on myös tehtäviä oman pelin suunnitteluun.
1. oppitunti: Tutustukaa kirjaan ja miettikää, mikä tekee pelistä hyvän
-
- Lukekaa yhdessä luku ”Mobiilipelien tekeminen”, jossa esitellään pelin tekemisen vaiheet.
- Oppilaat alkavat suunnitella omaa peliään listaamalla heitä kiinnostavia aiheita, joista voisi tehdä pelin.
- Kirjassa kerrotaan, että pelistä pitäisi tehdä mahdollisimman koukuttava. Pohdi oppilaiden kanssa, mitä koukuttavuus tarkoittaa?
- Mitkä asiat tekevät pelistä koukuttavan?
- Onko hyvä vai huono asia, että peli on koukuttava?
2. oppitunti: Pelisuunnittelija
-
- Käykää yhdessä läpi luku ”Pelisuunnittelija”. Oppilaat voivat suunnitella yksin tai yhdessä millaisen pelin he haluaisivat tehdä. Mietitään ainakin pelin kulku ja mahdollisia sääntöjä sekä hahmo, joka pelissä seikkailee.
- Tehtävän voi toteuttaa piirtämällä, rakentamalla esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tai kirjoittamalla. Tehtävää jatketaan seuraavalla tunnilla.
3. oppitunti: Graafikko
-
- Käykää yhdessä läpi luku ”Graafikko”. Oppilaat voivat alkaa sen lopussa olevan tehtävän pohjilta suunnitella oman pelinsä visuaalista ilmettä. Jatketaan edellisellä tunnilla aloitettua pelin suunnittelua piirtämällä, rakentamalla tai kirjoittamalla.
Vinkki! Pelin graafista ohjelmointia voi kokeilla Scratchissä , jos se on ennestään tuttu.
Aarre-kokoelman kaikissa selkonovelleissa on päähenkilönä teini-ikäinen nuori. Novellit edustavat eri genrejä.
Tehtävä 1
-
- Kuunnellaan yhdessä novelli kirjasta Aarre : novelleja. Vaihtoehtoisesti jokainen voi kuunnella itsekseen novellin oman valintansa mukaan.
- Tehdään tehtävä novellissa esiintyneestä henkilöstä.
- Kirjoitetaan viisi minuuttia aiheesta Jos minä olisin sinä… . Tässä harjoituksessa on tärkeää, että kirjoittaa juuri sitä mitä mieleen tulee, eikä pyyhi mitään kirjoitettua pois. Lopputulosta ei pidä arvioida millään tavalla.
- Sen jälkeen poimitaan kirjoituksesta 5 sanaa tai 5 ilmausta.
- Tehdään sanoista tai ilmauksista runo tai rap-teksti.
- Esitetään tuotoksia ryhmälle.
Tehtävä 2
-
- Tehdään digitarina omaan elämään tai Aarre : novelleja -kirjan jossakin novellissa esiintyvään henkilöön liittyen.
- Digitarina on ääntä ja kuvaa hyödyntävä muutaman minuutin tarina. Siinä voi käyttää esimerkiksi kuvia tai videoita, musiikkia, omaa puhetta sekä kirjoitettua tekstiä.
- Suunnitellaan tarinan rakenne ja sisältö.
- Mietitään, mitä halutaan tarinalla viestiä. Mikä on tarinan otsikko ja pääviesti?
Tietokirjoja nuorille -oppitunti
Oppilaat äänestävät alla olevasta listasta kiinnostavimman kirjan. Kuunnellaan äänestyksen voittaneen kirjan ensimmäinen luku:
- Nuoren antirasistin käsikirja / Thea Jacobsen ; Tinashe Williamson kuvitus
- Third Culture Kids / toimitus: Mona Eid ja Koko Hubara ; valokuvat: Caroline Suinner ja muita
- 23 Transmyyttiä: totta ja tarua transihmisistä / Mona Bling
- Pysäyttämätön ihminen. Osa 1, Kuinka valloitimme maailman / Yuval Noah Harari ; kuvittanut Ricard Zaplana Ruiz
- Monimuotoisuus : lyhyt oppimäärä / Juha Kauppinen ; kuvitus: Tuomas Kärkkäinen
Tehtävä 1
-
- Keskustellaan ryhmissä, tuliko oppilaille uutta tietoa. Mitä ajatuksia kirja herätti?
Tehtävä 2
-
- Jokainen oppilas suunnittelee oman ehdotuksen tietokirjaksi. Mistä aiheesta tarvittaisiin kirja? Mikä sen nimi olisi? Mitä asioita kirjaan tulisi?
Tehtävä 3
-
- Oppilas kuvittaa tietokirjansa kannen.